SPäŤ |
OBSAH |
Dĺžka rakúskeho úseku je 350 km - t.j. 12,3 % celkovej dĺžky.
Obr. 1-11: Situácia rakúskeho úseku Dunaja.
* Jednotný sklon koryta je cca 40 cm/km.
* Údolie rieky je normálne zahĺbené a dunajské koryto odvádza vodu stekajúcu zo svahov.
* Hlavné prítoky Dunaja (bohatšie sú pravostranné prítoky z Álp):
Sprava: |
Ybbs |
40 m3.s-1 |
zľava: |
Kamp |
20 m3.s-1 |
|
|
Enns |
190 m3.s-1 |
|
|
|
|
|
Traun |
120 m3.s-1 |
|
|
|
|
|
Inn |
745 m3.s-1 |
|
|
|
Postupne vybudované vodné diela (podrobnejší popis je v kap.4):
Rkm |
2203 |
Jochenstein (cca 1940) - spoločné s Nemeckom: |
|
2163 |
Aschach (1962) |
|
2147 |
Ottensheim-Wilhering (1972) |
|
2117 |
Abwinden Asten (1978) |
|
2095 |
Wallsee-Mitterkirchen (1967) |
|
2060 |
Ybbs-Persenbeug (1957) |
|
2038 |
Melk (1981) |
|
2010 |
Rührsdorf (oblasť Wachau vynechaná z využitia) |
|
1980 |
Altenswörth (1975) |
|
1949 |
Greifenstein (1984) |
|
1920 |
Freudenau (vo výstavbe - 1997) |
|
1884 |
Hainburg (zamietnuté, študujú sa iné riešenia). |
* Úsek je charakterizovaný veľkým sklonom a normálne vyvinutým korytom v úzkom, miestami rozšírenom údolí.
* Hlavné prítoky:
Sprava: |
Isar |
180 m3.s-1 |
zľava: |
Altmühl |
20 m3.s-1 |
|
Lech |
110 m3.s-1 |
|
|
|
|
Iller |
70 m3.s-1 |
|
|
|
* V minulom storočí tu bol Dunaj regulovaný, čoho dôsledkom bolo zahĺbenie koryta a vysušenie vedľajších ramien.
* V rokoch 1922-1927 boli odstránené riečne prahy, tzv. "kachlety", ktoré tvorili veľkú prekážku plavbe.
* Okrem spoločného rakúsko-nemeckého diela Jochenstein sa pod ústím kanála R-M-D (rkm 2414) vybudovalo päť vodných diel: Bad Abbach, Regensburg, Geisling, Straubing, Kachlet a riešenie úseku Straubing - Vilshofen sa ešte študuje.
Obr. 1-12: Situácia nemeckého úseku Dunaja.
* Medzi Lechom a ústím kanála je vybudovaných šesť vodných elektrární, na Lechu ďalšie štyri a nad Lechom desať.
* Vodné elektrárne na Dunaji a jeho prítokoch sa stavajú v rámci Spoločnosti R-M-D, prvé bolo vodné dielo Kachlet (1922-27).
* Prvý pokus o toto prepojenie bol pred tisícročím, tzv. "Fossa Karolina", čo však presahovalo vtedajšie možnosti techniky.
* Druhý pokus - kanál Ľudovíta I. Bavorského (Ludwig Kanal), z minulého storočia, sa podarilo realizovať a bol do začiatku tohto storočia v prevádzke. Kapacita kanála a nosnosť plavidiel však bola nepostačujúca, počet plavebných komôr bol priveľký. Kanál preto nebol schopný konkurovať železnici. Niektoré jeho úseky sa zachovali dodnes.
* Spoločnosť R-M-D bola založená v roku 1921. V septembri 1992 bol kanál slávnostne uvedený do prevádzky.
* Kanál je vedený z Dunaja cez stupeň Kehlheim údolím Altmühlu cez Riedenburg, Dietfurt, Berching, Bachhausen do vrcholového úseku. Má dĺžku 50,5 km a prekonáva výškový rozdiel asi 68 m.
* Regnitzská vetva po Norimberg má 5 stupňov: Hilpoltstein, Eckersmühlen, Leerstetten, Eibach a Nürnberg. Na dĺžke 29,9 km prekonáva výškový rozdiel 103 m.
* Celé kanálové prepojenie má dĺžku 171 km. Do Mohanu kanál pokračuje údolím riečky Regnitz cez plavebné stupne Kriegenbrunn, Erlangen, Hausen, Forchheim (s elektrárňou), Strullendorf, Bamberg.
Obr. 1-13: Situácia kanála Dunaj - Mohan - Rýn.
* Plavebné komory sú riešené ako úsporné, s bočnými nádržami.
* Z Bambergu vedie mohanská vodná cesta v dĺžke 388 km po Meinz. Je tu 29 plavebných stupňov s vodnými elektrárňami.
* Úsek Rýna pod Bazilejom je hraničný medzi Francúzskom a Nemeckom a charakterom (geológiou a morfológiou) je veľmi podobný úseku Dunaja pod Bratislavou. Proces zániku ramien je v podstatne pokročilejšom štádiu ako na Dunaji.
* Právo na využitie vodnej energie dostalo Francúzsko po prvej svetovej vojne v rámci reparácií. Veľký alsaský kanál má dĺžku 52 km, sú na ňom štyri kanálové stupne: Kembs, Ottmarsheim, Fessenheim a Vogelgrün. Ďalšie štyri stupne - Marckolsheim, Rhinau, Gerstheim a Strasbourg sa už riešili na krátkom kanáli. Posledné dva stupne Gambsheim a Iffezheim už realizujú spoločné využívanie Rýna.
Obr. 1-14: Situácia Rýna v úseku Bazilej - Mainz
* Kanály budované v rámci inundácie zmenšili prirodzenú retenciu povodňových špičiek, ktoré stúpli asi o 700 m3.s-1.
* Pod Vyšehradskou bránou sa Dunaj prediera v tiesňave, ale v pozdĺžnom profile nie je badateľný zlom.
* Cez Veľkú uhorskú nížinu preteká Dunaj so sklonom 6 cm/km. Pravý breh sa spravidla opiera o vyšší terén, ľavý je tvorený protipovodňovými hrádzami.
* Na maďarskom území nemá Dunaj významnejší prítok, priemerný prietok v Budapešti je 2340 m3.s-1. Pod Budapešťou sú plánované vodné diela Adony a Moháč (Fajsz).
* Hlavné prítoky poniže Maďarska sú:
Sprava: |
Dráva |
580 |
m3.s-1 |
Zľava: |
Tisa |
850 m3.s-1 |
|
Sáva |
1610 |
m3.s-1 |
|
Morava |
235 m3.s-1 |
* Hraničný úsek medzi bývalou Juhosláviou a Rumunskom (rkm 1049-930) obsahoval katarakty, ktoré veľmi sťažovali plavbu. V rokoch 1964-1971 vybudovali tieto štáty riečny stupeň Železné vráta I, neskôr (1985) aj vyrovnávaciu nádrž Železné vráta II (rkm 863), ktoré vyriešili problém plavby zatopením kataraktov.
Obr. 1-15: Situácia Dunaja od Maďarska po Železné vráta.
* Po Čierne more zostáva spád len 30 m, t.j. priemerne len 3,5 cm/km. Dunaj prináša do Čierneho mora priemerne ročne 6500 m3.s-1 vody a asi 120 mil. t jemných nánosov. Územie delty má plochu asi 4300 km2, rozširuje sa ročne o 4-6 m. Pred deltou priteká zľava rieka Prut.
* Delta ako plavebná prekážka sa môže obísť a plavbu možno skrátiť cez rumunský kanál Crna Voda - Konstanza, ktorý bol vybudovaný Rumunskom v osemdesiatych rokoch.
Obr. 1-16: Situácia kanála Crna Voda-Konstanza.
ĎALEJ |