SPäŤ |
OBSAH |
* V druhej polovine roku 1990 bola ustanovená druhá pracovná skupina rozdelená do štyroch odborných sekcií, ktoré posudzovali varianty zo 7 hľadísk. Súborná skupina vykonala celkové hodnotenie. Hľadiská boli nasledovné (v poradí podľa váhy):
- režim povrchových a podzemných vôd,
- medzinárodné a právne vzťahy,
- krajinno-ekologické a sozologické,
- ekonomická efektívnosť, zahrnujúca plavbu a energetiku,
- hygienicko-epidemiologické,
- sociálne a psychické,
- realizovateľnosť.
* Posudzované varianty boli nasledovné ( Obr. 9-1):
Variant A: Dokončenie SVD G-N podľa Zmluvy 1977.
Variant B: Spoločné dokončenie Gabčíkova s MR, odloženie realizácie Nagymarosu.
Variant C: Uvedenie Gabčíkova do prevádzky náhradným riešením situovaným na území SR, pričom hať Dunakiliti vybudovaná na maďarskom území sa mala nahradiť haťou Čunovo na slovenskom území.
Variant DA: Zúženie zdrže novými obojstrannými hrádzami vedenými pozdĺž oboch brehov Dunaja. Uvedenie Gabčíkova do prevádzky v spolupráci s MR, pomocou hate Dunakiliti.
Variant DC: Vybudovanie komplexu hatí pod Petržalkou a predĺženie tesneného prívodného kanála pozdĺž ľavobrežnej hrádze zdrže až do profilu hate. Kapacita kanála je výrazne nižšia ako inštalovaná hltnosť Gabčíkova.
Variant E: Pri hati Dunakiliti sa vybuduje nová VE s hltnosťou 1500 m3.s-1 pracujúca do starého koryta, Gabčíkovo pracuje len pri prietokoch v Dunakiliti vyšších ako hltnosť novej VE. Kanál sa využíva najmä na plavbu a prevádzanie povodní.
Variant F: Výstavba SVD sa zastavuje, objekty sa zakonzervujú, aby sa umožnilo neskoršie rozhodnutie o ich využití, alebo zbúraní.
Variant G: Všetky objekty SVD sa zbúrajú, odstránia a územie sa uvedie (podľa možnosti) do pôvodného stavu.
Obr. 9-1: Porovnanie zdrže vo variantoch A = B = E, C, DA, DC
Obr. 9-1a: Situácia variantu C
* Každá skupina vyhodnotila uvedené varianty z im príslušných hľadísk. Konečné vyhodnotenie spojilo všetky hľadiská, rozlíšiac ich relatívnu váhu, ako je uvedené v nasledujúcej tabuľke:
H ľ a d i s k o h o d n o t e n i a |
Váha |
Poradie z jednotlivých hľadísk hodnotenia |
|
||||||||
|
A2 |
B2 |
C2 |
DA |
DC |
E2 |
F |
G |
|||
Hygienicko-epidemiol. |
3 |
4 |
4 |
3 |
2 |
2 |
4 |
1 |
1 |
||
Krajinno-ekol.a sozol. |
6 |
5 |
5 |
4 |
3 |
2 |
6 |
1 |
1 |
||
Sociálne a psychické |
3 |
1 |
1 |
3 |
5 |
5 |
4 |
6 |
6 |
||
Medzinárodné vzťahy |
7 |
1 |
2 |
1 |
7 |
3 |
5 |
4 |
8 |
||
Ekonomic. efektívnosť |
6 |
1 |
3 |
2 |
4 |
7 |
5 |
9 |
8 |
||
Realizovateľnosť |
3 |
1 |
2 |
3 |
6 |
7 |
4 |
5 |
8 |
||
Vodohospodárske |
7 |
7 |
7 |
7 |
4 |
2 |
7 |
7 |
7 |
||
S p o l u |
|
20 |
24 |
23 |
31 |
28 |
35 |
33 |
39 |
||
Vážený súčet |
|
58 |
79 |
68 |
131 |
119 |
136 |
130 |
160 |
||
Poradie výhodnosti |
|
1 |
4 |
2 |
5 |
3 |
7 |
6 |
8 |
* Vláda prerokovala predložený materiál v januári 1991 a vzala na vedomie, že najvýhodnejšie (ale nerealizovateľné) je pôvodné riešenie.
* Variant C je optimálny z realizovateľných variantov, potom nasleduje variant DC, ktorý je však zase ekonomicky nerealizovateľný.
* Nasledujú varianty B a DA vyžadujúce spoluprácu s MR, ktorá dokončenie Gabčíkova podľa variantu B sama ponúkla, hoci v skutočnosti nemá záujem o iné riešenie, ale len o likvidáciu spoločného diela a o zrušenie platnosti pôvodnej zmluvy.
* Federálny minister Vavroušek navrhol maďarskému parlamentu alternatívu DA, prijatím ktorej by sa zabránilo realizácii variantu C a ktorá by vyvolala ďalšie viacročné prieťahy a nakoniec aj nerealizovanie, lebo bola po každej stránke nevhodná a aj ekonomicky značne neefektívna. Maďarský parlament túto filozofiu nepochopil a Vavrouškov návrh neprijal.
ĎALEJ |