SPäŤ |
OBSAH |
* Prínos plavebných spoločností zo skanalizovania brodového úseku Dunaja pod Bratislavou spočíva:
- v úspore dopravných nákladov v dôsledku zmenšenia rýchlosti prúdenia, zväčšením šírky plavebnej dráhy a polomerov oblúkov trasy
- v úspore zo zvyšovania využiteľnej nosnosti plavidiel
- v zrýchľovaní dopravy, z možnosti plavby aj v noci
- okrem časovej úspory samozrejme dochádza aj k úspore paliva a k zmenšeniu množstva exhalátov, t.j. k prínosom environmentálneho charakteru.
* Celkove sa predpokladalo v roku 1980 dosiahnutie úspory 6,36 Kčs/t prepraveného tovaru, z čoho sa (v súlade s navrhovanou Administráciou tohto riečneho úseku) predpokladalo 70 % vyberať formou poplatkov za preplavenie, ktoré by - prepočítané na brutto tonáž - priniesli 2,47 Kčs/t.
* Do prínosov SVD G-N sa okrem úspor na dopravných nákladoch počítala aj anuita z úspor na splavnení Váhu a úspory na údržbe plavebnej dráhy. Napriek tomu prínosy (a úmerne tomu jednorazové náklady pripadajúce na plavbu) dosahovali z celkových (podľa hodnotenia z novembra 1980) len 1,49 % (JN = 202,2 mil. Kčs), resp. vrátane úspor jednorazových a prevádzkových nákladov 12,18 % (JN = 1653,1 mil. Kčs).
* Ako príklad uvádzame Nemecko. Ide o krajinu s rozvinutými dopravnými systémami každého druhu. Porovnanie environmentálnych vplyvov ciest, železníc i vodných ciest je nasledujúce:
Druh dopravy |
(jedn.) |
Loď |
Železnica |
Auto |
Záber pôdy |
km2 |
3,0 |
8,4 |
29,0 |
Počet dopr. jednotiek na 16000 t |
ks |
6 |
400 |
650 |
1 HP odvezie |
kg |
4000 |
500 |
150 |
Životnosť dopravných jednotiek |
roky |
50 |
30 |
10 |
Celková spotr. energie (let.dopr.10 %) |
% |
1,2 |
3,0 |
85,8 |
Dopravné náklady na 1 tkm |
koef. |
1,0 |
2,8-3,3 |
9,7-14,3 |
* Relatívne porovnanie rôznych ďalších ekologických vplyvov jednotlivých druhov tovarovej dopravy je v nasledujúcej tabuľke:
Ekologický vplyv / druh transportu |
|
Loď |
Železnica |
Auto |
Výfukové plyny |
|
100 |
188 |
330 |
Znečistenie vody |
|
100 |
100 |
540 |
Hluk |
|
100 |
900 |
1200 |
Smrteľné úrazy |
|
100 |
175 |
4463 |
ĎALEJ |