Príloha č. 2
Zápisnice z 3. marca 2005
Vážený pán vládny splnomocnenec,
Vážené dámy a páni!
Dnešného dňa sme dospeli k ďalšej dôležitej zastávke v implementácii rozsudku Medzinárodného súdneho dvora v Haagu, súvisiaceho s projektom Sústavy vodných diel Gabčíkovo - Nagymaros. Na dnešnom kole rokovaní odsúhlasíme mandáty troch pracovných skupín a zoznam okruhov otázok, ktoré majú preskúmať. Maďarská vládna delegácia prišla s tým úmyslom, aby definitívne uzavrela mandáty a okruhy úloh všetkých troch pracovných skupín bezo zmien vo forme, ako boli navrhnuté odborníkmi.
Ako prejav našej pripravenosti na kompromis tam, kde návrh pracovnej skupiny obsahuje alternatívy, sme pripravení prijať slovenský návrh.
Podľa našich očakávaní a zámerov v nasledujúcich týždňoch a mesiacoch budú v týchto troch pracovných skupinách prebiehať intenzívne rokovania a experti oboch krajín preskúmajú všetky sporné ekologické, technické, ekonomické a právne otázky, ktoré sú potrebné na to, aby sa zrodila medzivládna dohoda, zakotvujúcaí princípy a základné body implementácie rozsudku.
Môžem ubezpečiť pána splnomocnenca vlády a expertov, účastných v slovenskej delegácii a pracovných skupinách, že maďarská strana je pripravená na preskúmanie ešte otvorených otázok v dobrej viere a bez predbežných podmienok tak, ako to prepisuje rozsudok.
Zároveň musí byť činnosť pracovných skupín efektívna a cieľovo orientovaná, aby sa v náležitom čase dostávali na stôl plenárneho zasadania v praxi použiteľné čiastkové výsledky. Preto navrhujem aj to, aby sme pracovným skupinám stanovili aj rozumnú lehotu, dokedy majú predložiť očakávaný výsledok svojich rokovaní vládnym delegáciám. Berúc do úvahy vytýčené okruhy otázok a to, že strany si v priebehu svojich rokovaní už odovzdali množstvo dokumentov a výsledkov skúmaní, navrhujem stanoviť túto lehotu na koniec roka 2005.
Maďarská strana sa aj naďalej pridŕža dohody oboch strán z 5. júna 2001, podľa ktorej „k implementácii rozsudku dôjde vo viacerých krokoch, spomedzi ktorých prvý krok smeruje k vypracovaniu a prijatiu dohody medzi vládami oboch strán“. Konečným cieľom činnosti pracovných skupín teda je zásadný príspevok k tejto dohode. Odborníci sa preto musia snažiť o to, aby v témach vyhradených v okruhoch otázok dali odpovede takého charakteru, ktoré budú znamenať zásadné oporné body pri formulácii medzivládnej dohody o implementácii rozsudku.
Vážený pán vládny splnomocnenec,
Vážené dámy a páni!
Maďarská strana pripisuje činnosti expertných pracovných skupín veľký význam.. V priebehu doterajších rokovaní sme v mnohých prípadoch dospeli k takej dohode, ktorá sa dotýka úloh a role pracovných skupín pri nachádzaní spôsobov implementácie Rozsudku. Na rokovaní 14. mája 1999 sme dospeli k zhode v tom, že maďarský návrh, vypracovaný v priebehu roka 1999 a naň daná slovenská odpoveď (ktorá bola odovzdaná v decembri 2000), bude preskúmaná pracovnými skupinami odborníkov. To, že základ rokovaní budú tvoriť tieto detailne rozpracované dokumenty, strany potvrdili na svojom bratislavskom rokovaní 5. júna 2001. Tretí bod zápisnice z tohto rokovania hovorí, že „Rokujúce strany sa zhodujú v tom, že ďalšie rokovania budú pokračovať' na základe horeuvedených dokumentov“.
Strany na svojom stretnutí 29. júna 2001 vytvorili Pracovnú skupinu pre právne otázky a Pracovnú skupinu pre vodohospodárske, ekologické, plavebné a energetické otázky, ako aj stanovili jednotlivé prvky týchto úloh týchto dvoch pracovných skupín. Podľa zhodného názoru zachyteného v zápisnici: „Pracovná skupina pre právne otázky zodpovedajúc bodu 4. zápisnice z rokovania z 5. júna 2001 začne s vypracovaním návrhu medzivládnej Dohody, vzťahujúcej sa na implementáciu rozsudku Medzinárodného súdneho dvora v Haagu. Pracovná skupina bude pri tom vychádzať z rozsudku Medzinárodného súdneho dvora z 25. septembra 1997 a prediskutuje návrh maďarskej strany z 2. apríla 2001 a naň dané slovenské stanovisko, ako aj prípadné ďalšie návrhy predložené ktoroukoľvek stranou.“
V zmysle tejto dohody „Pracovná skupina pre vodohospodárske, ekologické, plavebné a energetické otázky preskúma otázky úseku Dunaja medzi Bratislavou a Budapešťou, pričom najprv sústredí svoju pozornosť na úsek Bratislava - Sap. Táto pracovná skupina preskúma tie alternatívy, ktoré umožnia naplnenie relevantných bodov Rozsudku a pripraví postup spoločného posúdenia vplyvov týchto alternatív na životné prostredie“.
K týmto dvom pracovným skupinám sa zodpovedajúc dohode z 13. apríla 2004 pridružila tretia pracovná skupina, zaoberajúca sa ekonomickými otázkami.
Pracovný poriadok pracovných skupín bol už stranami definovaný v prílohe č. 6 k zápisnici z rokovania z 29. júna 2001, takže sa tým nemusíme ďalej zaoberať.
Ako výsledok bratislavského rokovania strán 13. septembra 2001 sa zrodila dohoda o tom, že „pracovné skupiny odborníkov prediskutujú otázky nastolené oboma stranami a pripravia návrhy, vzťahujúce sa na spoločné otázky. Tieto otázky predložia na najbližšie rokovanie vládnych delegácií alebo vedúcim vládnych delegácií za účelom ich schválenia. Rovnako predložia plenárnemu zasadnutiu vládnych delegácií alebo vedúcim vládnych delegácií tie otázky, v ktorých nedospeli k dohode“.
S radosťou môžeme konštatovať, že návrhy, vzťahujúce sa na spoločné otázky boli vyhotovené v prípade všetkých troch pracovných skupín, takže niet žiadnych prekážok, aby sa experti pustili do práce v zmysle teraz schvaľovaných mandátov a predchádzajúcich, zápisnične zachytených dohôd, vzťahujúcich sa na pracovné skupiny. Zodpovedajúc tomu teraz už nebude prekážkou ani to, že ak niektorá zo strán bude chcieť predložiť návrh, vzťahujúci sa na dokument, figurujúci v programe našich rokovaní, alebo nový návrh, aby ho predložila v príslušnej pracovnej skupine.
Vážený pán vládny splnomocnenec,
Vážené dámy a páni!
Medzitým čo pracovné skupiny preskúmajú dohodnuté tematické okruhy, v ďalšej výmene názorov sa oplatí pokračovať aj na plenárnej úrovni.
Jednou z otázok na programe rokovania je dokument vládnej delegácie Slovenskej republiky nazvaný komplexným vyhlásením a naň daná maďarská odpoveď. Maďarská strana je presvedčená, že odborné diskusie v pracovných skupinách, musia byť vedené o otázkach, stanovených ich mandátmi. Tieto otázky pokrývajú aj tematiku slovenských dokumentov, ktoré boli medzičasom maďarskej strane doručené diplomatickou cestou. Popri tom, a ak si to slovenská strana bude vyslovene želať, je maďarská strana pripravená reagovať i priamo, v nádeji, že sa postupne môžu vyjasniť zostávajúce názorové rozdiely súvisiace s interpretáciou Rozsudku. Za rokovací stôl si môžeme sadnúť v čo najkratšom čase, keď slovenská strana preštuduje maďarskú odpoveď na svoje vyhlásenie.
Bod 8 zápisnice z 13. apríla 2004 nám nastoľuje ďalšiu otázku, ktorú by sme mali preskúmať. Vtedy sme sa dohodli na tom, že „vzhľadom na vstup oboch krajín do Európskej Únie, strany preskúmajú, že aké možnosti ponúka aplikácia Rámcovej smernice EÚ č. 2000/60 o vode pri riešení otázok životného prostredia“. Na najbližšom plenárnom zasadnutí by bolo vhodné začať s komplexným prejednávaním tejto otázky, pretože sa sotva dá pochybovať o tom, že naše čerstvé členstvo v Európskej Únii nám predpisuje ďalšie mnohoraké povinnosti, presahujúce aj Rámcovú smernicu o vode. Členstvo má za následok takú novú situáciu, ktorej primárne zmapovanie a vyhodnotenie sa dá úspešne vykonať na plenárnej úrovni. Následne na to môžeme Právnu a ostatné dotknuté pracovné skupiny poveriť detailným preskúmaním aplikovateľného právneho materiálu Európskeho spoločenstva, jeho integrácie do nášho zmluvného vzťahu a zistením dôsledkov, vzťahujúcich na oblasť pôsobnosti Projektu.
Vážený pán vládny splnomocnenec,
Vážené dámy a páni!
Po zhrnutí horeuvedeného teda navrhujem,
aby sme v zápisnici z dnešného rokovania zakotvili prijatie mandátov a okruhu úloh troch pracovných skupín;
aby sme požiadali pracovné skupiny o realizáciu intenzívneho procesu rokovaní;
aby sme boli pripravení na ďalšie prerokovanie „Komplexného vyhlásenia“, predloženého slovenskou stranou na plenárnej úrovni, ako aj
aby sa, zodpovedajúc dohode strán z 13. apríla 2004 na nasledujúcom plenárnom zasadaní, začalo s preskúmavaním toho, aké požiadavky na nás kladie aplikácia Rámcovej smernice EÚ č. 2000/60 o vode a ďalších predpisov Európskej Únie pri riešení otázok ochrany životného a prírodného prostredia, vodohospodárskych, energetických a plavebných a otázok plavby, ako aj pri identifikácii zodpovedajúcich metód posudzovania vplyvov na prostredie.
Verím v to, že to všetko v zmysle dohôd prispeje k nájdeniu spôsobu implementácie Rozsudku.
Ďakujem za Vašu ctenú pozornosť.